|
DŽIAZAS
Aš laikau save džiazo muzikantu, šiuo metu esančiu politikoje, o ne politiku, kartais mėgstančiu padžiazuoti.
Tapęs
Seimo nariu stengiuosi kiek įmanydamas nenutolti nuo trimito. Groju ir
dabar, tiek vienas, tiek su kolegomis. Jeigu aš esu (buvau)
profesionalus muzikantas, negaliu leisti sau prabangos eiti į sceną
nepasiruošęs arba prastos muzikinės formos. Tokiu atveju alternatyvos
pakankamai aiškios: arba groti (ir groti taip, kad nebūtų gėda), arba
klausytis, kaip groja kiti. Tačiau jaučiu, jog tolstu nuo aktyvios
koncertinės veiklos. Nors ir stengiuos rasti laiko trimitui, jis kuo
toliau, tuo labiau tampa tiesiog sielos daina laisvais vakarais.
Trimitas
Pirmąkart
“prisiliečiau” prie džiazo prieš trisdešimt metų, 1977- aisias, kai
tapau tuometinės estradinės muzikos katedros studentu Valstybinės
konservatorijos Klaipėdos fakultetuose. Nors atskaitos tašku derėtų
laikyti 1976-uosius, kai pradėjau inensyviai klausyti džiazą. Groti tada
dar nesiryžau, nors nagai niežtėjo ir lūpos degė, tačiau neturėjau nei
įgūdžių, nei supratimo, tik nepaaiškinamą vidinį potraukį.
Trimitas
mano gyvenime atsirado anksčiau nei džiazas. Iš pradžių tai atrodė kaip
laimingas atsitiktinumas, tačiau vėliau nekart teko įsitikinti, kad
gyvenime niekas nevyksta atsitiktinai. 1971-1972 metais, kai berniukų
choras “Gintarėlis” tapo antrosios vaikų muzikos mokyklos pagrindiniu
kolektyvu, todėl visiems ten dainuojantiems reikėjo pasirinkti
vadinamąjį papildomą instrumentą. Aš buvau to choro senbūvis, dainavau
vos ne paskutinius metus. Kadangibuvau nesmulkus berniukas, tai vadovai
nusprendė, jog trimitas man bus pats tas. Nors aš mieliau būčiau
rinkęsis akordeoną. Metus pasimokiau ir padėjau trimitą ...iki
stojamųjų egzaminų į VKKF 1975 metais. Tada, “prisiminęs”, kad grojau
šiuo instrumentu, įstojau į pučiamųjų instrumentų katedrą. Du metus
“juodai ariau”. Rezultatų teko laukti ilgokai...
Mano
atlikimostilių dažnailygina su Luisu Armstronguir natūralu,
jogspėlioja, ar sąmoningai jį imituoju. Sunku būtų pasakyti, kada
pradėjau dainuoti tuo gergždžiančiu balsu. Bet tai įvyko prieš gerus
penkiolika metų visiškai natūraliai, netgi spontaniškai. Tik po to
suvokiau,jog tikrai yra panašumo, ir tada sąmoningai pradėjau
studijuoti jo atlikimą, muzikavimo manierą, ir daug ką perėmiau,
tiksliau, stengiausi perimti.
Armstrongas
yra ta asmenybė, kuria aš žavėjausi, žaviuosi ir, manau, žavėsiuos
ateityje. Mane jis žavi ne vien kaip muzikantas, atlikėjas, bet ir kaip
asmenybė. Man artimos jo vertybės,žvelgimas į daugelį problemų džiazo
nuspalvintu žvilgsniu. Kelias į Armstrongą buvo ilgų ieškojimų ir
atradimų kelias. Aš pajutau, kad mane su juo sieja labai daug kas:
vertinimai, gyvenimiški dalykai, ir pats jo muzikavimas man yra
priimtinas gerokai labiau negu, sakykim, kitų didžiųjų džiazo meistrų.
Didžioji scena
Pagrindinė mano koncertinė veikla susijusi su grupe "Doudi Jazz Band".
Kalbant
apie šios grupės istoriją, būtina pažymėti, kad 1978 metais susikūrė
kolektyvas, pasivadinęs "Klaipėdos diksilendo" vardu. Jo įkūrėjas ir
ilgametis vadovas - žemaitis nuo Kartenos Pranciškus Narušis, bevik tuo
pat metu įkūręs ir Estradinės muzikos katedrą VK Klaipėdos fakultetuose.
Kolektyvas keletą kartų keitė pavadinimus - tai ir "Memel Swingers", ir
dabartinis grupės pavadinimas. Šiandien tik aš – tiesa, su kai kuriom
pertraukom,- ir R. Malinauskas, grojantis bosine gitara, esame tie
muzikantai, kurie groja nuo pat grupės susikūrimo. 1993 metais šiam
ansambliui. ėmiau vadovauti aš. 1996 metais mūsų grupė tapo kvintetu, ir
nuo to laiko ji ir žinoma 'Doudi jazz band" vardu - kaip Lietuvoje,
taip ir užsienyje.
Didžiuojuosi ir didžiuojuosi, kad "Doudi Jazz Band"
tebelieka viena populiariausių džiazo grupių, sėkmingai derinanti savo
repertuare daugelį įvairių džiazo muzikos stilių (main stream, bebop,
jazz-rock, rhytm&blues, cool jazz ir t.t.). Per sąlyginai ilgą
koncertinio gyvenimo laikotarpį koncertavome Šveicarijoje, VFR ir
tuometinėje VDR, Olandijoje, Švedijoje, Suomijoje, Lenkijoje, Latvijoje,
Rusijoje, o kai kurie grupės nariai kitų kolektyvų sudėtyje ar kaip
solistai grojo JAV, Prancūzijoje, Italijoje, Norvegijoje, Anglijoje.
Dalyvavome daugelyje prestižinių džiazo festivalių Vakarų Europoje bei
visuose Lietuvoje rengiamuose džiazo festivaliuose, ir visur buvom
palankiai vertinami ne vien žiūrovų, bet ir džiazo muzikos kritikų bei
vertintojų taip pat. Išsamiau apie "Doudi Jazz Band">>>
Festivalis
Mintis
surengti Klaipėdoje džiazo festivalį kilo spontaniškai.Niekas neprašė,
niekas nesiūlė ir juolab niekas neįtakojo to daryti. Devintąjį
dešimtmetį teko daug koncertuoti Europoje su Klaipėdos diksilendu,
vėliau su "Memel Swingers". Kaip tik tuomet visoj Europoj ir Lietuvoj
buvo kilusi didžiulė susidomėjimo diksilendu banga. Matydavome, koks
populiarus šis stilius, kokie populiarūs festivaliai. Vakarų Lietuvoje
tada buvo daug tokių grupių, tad ir šovė mintis: kodėl nesurengus
Klaipėdoj diksilendo šventės, tokios kaip festivaliai Danijoj ar
Vokietijoj. Niekas negalvojo apie didelį festivalį – norėjosi bent
keletą koncertų suorganizuoti.
Jau
buvo Birštono, Kauno, Vilniaus, džiazo festivaliai, kiekvienas turėjo
savo stilių, o diksilendo - nors grojančiųjų buvo bumas,- “niša” tuščia.
Pradžių pradžia – „mažytis“ Klaipėdos ir Vakarų Lietuvos diksilendų
gala koncertas, kuris įkvėpė visus, atsirado noras pakartoti švente
tapusį koncertą ir kitais metais. Taip keliauta nuo mažyčio upeliūkščio
iki didžiulio į tarptautinius vandenis išplaukusio festivalio, kurio
istorija, tikiuosi, dar nesibaigė. Daug kas mane vadina Klaipėdos pilies
džiazo festivalio tėvu, nes nuo pat pirmojo (1994 metais) festivalio
iki dabar jau nuskambėjusio tryliktojo (2006 metais) esu šio projekto
sumanytojas, režisierius bei koncertų vedantysis.. Nepaisant to, kad
dalį tėvystės rūpesčių teko perleisti, išgyvenu dėl kiekvieno
festivalio, didžiuojuosi jais ir džiaugiuosi sulaukęs gerų atsiliepimų.
Leisiu
sau pacituoti Vytauto Didžiojo universiteto filosofijos profesoriaus,
Filosofijos katedros vedėjo, Humanitarinių mokslų (filosofijos) daktaro
Leonido Donskio atsiliepimus apie XIII Klaipėdos pilies džiazo
festivalį: „Klaipėdos piles džiazo festivalis yra vienas iš dviejų
pačių geriausių ir rimčiausių džiazo festivalių Lietuvoje. Jeigu lyginti
jį su Kauno džiazo festivaliu, dera pastebėti, kad festivalis
Klaipėdoje, vykstantis po atviru dangum, yra demokratiškesnis, skirtas
visiems, mėgstantiems džiazą. Išskirtinis Klaipėdos džiazo
festivalio bruožas – didžiulė muzikos įvairovė. Jame skamba ir
klasikinis džiazas, ir modern jazz, ir progressive, fusion and metal,
latin-jazz, jazz-world fusion, funky, jazzy house, ir “ant ribos” esanti
muzika,- visa džiazo paletė." Išsamiau apie Klaipėdos pilies džiazo festivalį www.jazz.lt>>>
Kalbant
apie Lietuvos džiazo situaciją, manau, kad Lietuvą galima drąsiai
vadinti džiazą mylinčia, džiazą mėgstančia, suprantančia šalimi, ir
džiazas čia yra tikrai pakankamai populiarus, o jo tradicijos yra
gilios, senos, ir garsios. Kiekvienas miestas turi savo džiazinę
biografiją, džiazo veidus, geriausiai jį atspindinčius ir
reprezentuojančius. Klaipėdą
aš drąsiai vadinu (ir manau, tame yra daug racijos) Lietuvos Naujuoju
Orleanu, tradicinio, populiaraus džiazo sostine. Manau, kad džiazo
festivaliai – vienas iš to patvirtinimų. Vilnius, Kaunas,
Panevėžys, Šiauliai – turi kitokį džiazo veidą. O Klaipėdos
sutapatinimas su Naujojo Orleano stiliumi yra prasmingas, reikšmingas ir
puošiantis patį miestą.
|
|